Aja taloudellisesti!

Renkaiden paine merkittävässä asemassa

Yksi tärkeimmistä tavoista vaikuttaa taloudelliseen ajamiseen sekä polttoaineenkulutukseen on pitää rengaspaine kohdillaan. Samalla myös hallinta ja ajomukavuus paranevat. Auton omistajan käsikirjasta löytyvät tarkat lukemat sille, kuinka paljon painetta oman auton renkaissa olisi hyvä olla, ja yksinkertaisten työvälineiden avulla ilmanpaineen mittaaminen onnistuu helposti. Ihanteellisesti tämä tulisi tarkastaa joka viikko, mutta useampikaan tarkastus ei ole koskaan haitaksi. Joissain autoissa on myös valmiiksi asennettuna painetta mittaava järjestelmä, joka kertoo välittömästi auton omistajalle, kun painetta tulee lisätä. Mikäli tätä ei ole vielä omassa autossa valmiina, hyvin edullisesti voi ostaa kätevät laitteet, jotka mittaavat ilmanpainetta jatkuvasti.

Tarkasta että renkaat ovat suorassa

Renkaiden tasapaino ja suoruus ovat erittäin tärkeitä auton kunnossapidon suhteen, sillä ne auttavat pitämään ajon taloudellisena ja tietenkin lisäämään turvallisuutta. Renkaita tulee siis kääntää, tasapainottaa sekä suoristaa tarvittaessa, ja samalla noudattaa ohjekirjan antamia määräaikoja huoltojen suhteen. Renkaat kannattaakin tarkastaa aina tasaisin väliajoin, jotta ongelmilta vältytään.

Puhdista pöly renkaista

Vaikka jarrutuspöly ei vaikutakaan jarrujen toimimiseen, ne saavat renkaat näyttämään ikäviltä. Jarrupöly koostuu erilaisista aineista, joita tulee jarrujärjestelmästä, sekä jarrulevyistä, kun ne työskentelevät auton nopeuden hidastamiseksi. Pölystä 92 % on rautaa ja loppu 8 % on likaa sekä erilaisia muita aineksia. Kostealla sienellä pölyn saa pyyhittyä kätevästi ja tässä kannattaa käyttää kylmää vettä, jotta jarrupöly ei tartu renkaaseen kiinni.

Käytä oikeaa bensaa

Useat ihmiset ajattelevat, että mitä korkeampi oktaaniluku bensassa on, sitä tehokkaampaa se on. Teoriassa tämä on totta, mutta käytännössä pitää huomioida muutakin. Urheiluautot ja autot, jotka on tehty kulkemaan erittäin nopeasti, tökkivät jos käytössä on matalamman oktaanitason sisältämää polttoainetta. Jotta autoon saadaan tarvittava teho huimien nopeuksien saavuttamiseksi, käytetään siis korkeamman luokan bensaa. Valitettavasti tämä johtaa siihen käsitykseen, että korkeampi oktaaniluku lisäisi voimaa, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Mikäli autoa ei käytetä ralliautona, on parempi pysytellä perinteisen polttoaineen parissa ja tarkastaa mitä ohjekirja asiasta sanoo. Mikäli kirjanen taas sanoo, että on suosittava korkeampaa oktaanitasoa, tietenkin tätä tulee noudattaa. Muuten on turha lähteä tuhlaamaan rahaa sellaiseen polttoaineeseen, jota auto ei tarvitse.

Miten tarkkailla taloudellista ajamista?

Moottorin tehokkuuteen vaikuttaa moni asia, ja vaikka joidenkin arvioimiseen voidaan tarvita ammattilaisen apua, osa voidaan tarkastaa myös itse näppärästi. Taloudellisesti toimiva moottori polttaa vähemmän bensaa, tasaisella tahdilla. Mikäli moottori työskentelee liian kovaa, se polttaa bensaa enemmän, ja mitä enemmän bensaa kuluu, sitä tyhjemmältä myös kukkaro näyttää. Huomaat nopeasti käyväsi bensa-asemalla tämän tästä, varsinkin jos moottorin toiminta jossain vaiheessa heikkenee. Onkin siis erittäin tärkeää pitää mielessä, kuinka paljon bensaa normaalisti kuluu ja tähän voidaan ottaa avuksi erilaiset näppärät keksinnöt ja ohjelmat, joilla kulut saadaan selville. Yleisin syy äkilliseen kulutuksen kasvuun on rengaspaine. Mikäli renkaassa on liian vähän ilmaa, tai niitä ei ole asetettu oikein, tulee moottorin lisätä voimaa saadakseen auton liikkumaan tiellä. Ylimääräinen lasti tulee myös lisäämään bensan kulutusta, eli auto kannattaa pitää mahdollisimman tyhjänä. Ajajan tulee myös välttää yhtäkkistä kiihdyttämistä tai jarruttamista, sillä äkilliset nopeuden muutokset syövät myös polttoainetta paljon. Jo muutama kätevä vinkki voi saada autosta paljon taloudellisemman, eikä heti kannata tähdätä uuden auton ostamiseen. Säännölliset huollot auttavat myös pitämään optimaalista tehokkuutta yllä, jolloin moottorin ei tietenkään tarvitse työskennellä yhtä kovasti, kuin silloin, jos jossain osassa on vikaa.