Kannattaako auton käsikirja lukea?

Melkein jokainen auton omistaja joutuu myöntämään, ettei auton käsikirjaan ole kiinnitetty juurikaan huomiota, vaikka se tuleekin kätevästi auton mukana. Ratin taakse halutaan kiireellä ja ajon hurma pitää kokea välittömästi. Käsikirjassa on kuitenkin niin paljon tietoa uudelle omistajalle, että on hyvin tärkeää käydä sitä läpi ja selvittää, miten auton tehokkuus voidaan optimoida ja miten se parhaiten pysyy kunnossa. Samalla saadaan myös tietoa siitä, kuinka erilaisia asioita voidaan tarkastaa, mitä erilaiset merkit tarkoittavat ja mihin tulee kiinnittää huomiota, esimerkiksi erilaisten vikojen suhteen. Kun tiedetään koska tarkastukset tulisi tehdä, ja mitkä ovat sekä malliin, että merkkiin, liittyvät erikoishuomiot, voidaan pitää autosta huolta kunnolla ensimmäisistä hetkistä alkaen.

Aina ongelmatilanteessa kannattaakin tarkastaa ohjekirjasta annetut ohjeet sen ratkaisuehdotukset. Eri autoissa erilaiset ongelmat ratkaistaan hiukan erilaisilla tavoilla ja esimerkiksi pelkästään suositeltu rengaspaine voi olla hiukan erilainen eri mallisissa autoissa. Sama koskee myös kaikkia auton valoja ja niiden vaihtamista, öljyjä ja aineita joita autoon laitetaan ja monia muita asioita, joihin ratkaisut löytyy kätevästi käsikirjasta. Mikäli oma auto on käytetty, siinä ei välttämättä ole käsikirjaa enää tallessa ollenkaan. Tämä voidaan kuitenkin tulostaa vaikka netistä, tai pyytää auton valmistajalta, eli huolestuminen on turhaa. Näin ohjeet saadaan nopeasti ja kätevästi käyttöön koska tahansa ja apu on saatavilla kun siihen on tarvetta.

Tarkkana korjaustöissä!

Auton käsikirjaan kannattaa tutustua senkin takia, että väärien osien tai tuotteiden käyttäminen voi vahingoittaa autoa paljon ja vähentää esimerkiksi turvallisuutta, toimintaa ja jälleenmyyntiarvoa. Tätä ei aina edes huomata välittömästi, vaan ongelmat alkavat näkymään ajan kanssa, kun auto lähtee oirehtimaan. Kun tilanne on sitten vihdoin edessä ja ongelma pitää korjata, ainut mahdollisuus on usein suuri korjaustyö, jossa sekä osat että työ tulee maksamaan maltaita. Pahimmassa tapauksessa korjaustyön hinta tulee jo ylittämään uuden auton arvon, eli on parempi lähettää vanha auto romuttamolle, tai myydä se varaosiksi ja hankkia uusia. Tämänkin olisi helposti voinut välttää, jos olisi heti alkuun tutustuttu niihin asioihin, joita kyseinen auto tarvitsee.

Koska perehtyä ohjekirjaan?

Vaikka hinku ajamaan olisikin kova, kannattaa käsikirjaan perehtyä hyvissä ajoin ennen kuin avain laitetaan ensimmäaistä kertaa menopelin virtalukkoon. Ammattilaiset eivät ole kovinkaan usein väärässä, ja jos jopa rallikuskit ja alan harrastajat ottavat oman aikansa ohjekirjan lukemiseen, tulee näin ehdottomasti toimia perinteisen kuskin kohdalla. Ohjekirjan avulla saadaan tärkeää tietoa siitä, kuinka auto pysyy moitteettomassa kunnossa ja siitä, miten jopa vanhemmasta ja käytetystä autosta saadaan mahdollisimman paljon suoritustehoa irti! Ensilukeman jälkeen on helppo myös palata tarkastamaan erillisiä ongelmatilanteita, eli siis kirjasta ei tarvitse missään nimessä opetella ulkoa, vaan tiedostaa mitä tietoa se sisältää ja osata etsiä oikea kohta ongelman sattuessa.

Tieto lisää turvallisuutta

Puhjennut rengas ja muut pienet vahingot ovat lähes jokaiselle autoilijalle tuttu ongelma ja tämä onkin vaatinut pysähtymisen tien varteen ja nopean korjauksen tekemisen, riippuen vahingon laajuudesta. Jossain tilanteissa ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin kutsua hinauspalvelu tai korjaaja paikalle, tai vähintään saada apua auton akun lataamiseen. Suurin osa vastaavista ongelmista voidaan välttää pelkästään sillä, että auton huollot suoritetaan ajallaan ja autoa kunnioitetaan myös käytön aikana. Onkin huomattavasti edullisempaa hoitaa huollot kuntoon verrattuna siihen, kuinka paljon laiminlyönnin aiheuttamat ongelmat tulevat loppupeleissä kustantamaan. Samalla hyvin hoidettu auto tulee saastuttamaan vähemmän, mikä laskee verotusta ja tietenkin säästää luontoa!